V prosinci se most v Olomouci otevře ve zkušebním provozu
OLOMOUC: Výstavba II. B etapy protipovodňové ochrany Olomouce navzdory velkému množství nepředvídatelných komplikací běží dle harmonogramu. Práce na mostě se blíží dokončení. Most u Bristolu bude průjezdný už od 18. prosince. S ohledem na bezpečnost a plynulost provozu budou přes most zatím jezdit pouze vozidla hromadné dopravy, IZS a chodci.
Původně měla stavba mostu u Bristolu trvat od jeho demolice 20 měsíců. Povodí Moravy pak společně se zhotovitelem zkrátilo harmonogram prací téměř o čtvrtinu. Plánované otevření se chystá na 18. prosince. Most bude v tzv. zkušebním užívání, bude tedy otevřený pouze pro vozidla hromadné dopravy, integrovaného záchranného systému a pěší. I po otevření mostu budou v jeho bezprostřední blízkosti probíhat stavební práce. „Jde nám především o bezpečnost obyvatel, účastníků silničního provozua plynulost dopravy. Most není samostatnou stavbou, je součástí projektu protipovodňové ochrany, na níž práce budou ještě několik let pokračovat. Pokud bychom most otevřeli i pro osobní dopravu, docházelo by v rámci prací k různým dílčím omezením, která by v důsledku vyvolala v dopravě chaos.“ říká generální ředitel Povodí Moravy, s. p. Václav Gargulák.
Zkušební provoz potrvá do konce února, od března bude most otevřený i pro osobní dopravu. Nezbytnost tohoto kroku již Povodí Moravy, s. p. projednalo se zástupci magistrátu města Olomouce. „Je třeba si uvědomit, že v okolí mostu musíme ještě pracovat, přesouvat techniku, dělníky a most napojit na přilehlé komunikace. Je to dobrý a především bezpečný kompromis, který na jednu stranu pomůže dopravě a na druhou umožní dokončit potřebné práce,“ dodává Gargulák. Až po dokončení stavby a úplném otevření mostu v Komenského ulici se od března 2020 uzavře most na Masarykově třídě. Jeho stavba bude probíhat po polovinách. Předpokládané dokončení druhého mostu je v polovině roku 2022.
V půlce listopadu přitom reálně hrozilo, že most do konce prosince otevřený nebude. Práce nečekaně zdržela časově náročná identifikace a přeložení inženýrských sítí. Původní projektová dokumentace neodpovídala skutečnosti a v některých případech nebyl schopný svůj kabel identifikovat po přivolání ani jeho vlastník.
„Nezastírám, že pro nás znamená pouze částečné otevření mostu určité zklamání. Chtěli jsme, aby byl most otevřen plně. Ačkoliv uvedené technické důvody chápeme, byl bych raději, kdyby tudy mohla projíždět i osobní auta hned v prosinci. Jakožto samospráva ale nemáme žádné nástroje, jak toto rozhodnutí zvrátit, trvali jsme tedy alespoň na dohodě, že most bude stoprocentně a plně zprovozněn nejpozdějik 1. březnu,“ reaguje na aktuální zprávu primátor Olomouce Mirek Žbánek.
Minulý týden začali stavaři most u Bristolu asfaltovat. Po položení finálních vrstev povrchu se stroje přesunuly k lokalitě u vysokoškolských kolejí. Tato část protipovodňové ochrany je již před dokončením, kolaudace je naplánovaná na jaro 2020.
Stavba za 730 mil. Kč navazuje na dokončené etapy I. a II. A. Jejím cílem je zvýšení kapacity koryta Moravy v centrální části města na úroveň 650 m³/s, bude chráněno 20 tisíc obyvatel a majetek v hodnotě 3 mld. Kč. Dobu trvání stavby se podařilo zkrátit z původních 53 na 48 měsíců a úplnou uzávěru mostu Komenského z 20 na 15 měsíců.
Další informace:
Bc. Petr Chmelař
útvar vnějších vztahů a marketingu