Začala generální oprava plavební komory ve Veselí nad Moravou

Povodí Moravy zahájilo komplexní opravu takřka 90 let staré plavební komory ve Veselí nad Moravou. Práce musí být hotovy do konce dubna, aby 1. května mohla bez omezení začít hlavní plavební sezóna. Oprava plavební komory ve Veselí nad Moravou navazuje na vloni provedenou opravu plavební komory ve Spytihněvi. Společné náklady na opravu obou komor jsou 48 mil. Kč.

Práce na plavební komoře ve Veselí nad Moravou zahájilo Povodí Moravy počátkem října. Správce Baťova kanálu má na práce čas pouze do konce dubna tak, aby 1. května mohla hlavní plavební sezóna bez omezení odstartovat. „Vodu ze stavebního prostoru již máme po zřízení dočasné zemní hrázky pod plavební komorou a těsnící stěny ze štětovnic nad plavební komorou odčerpanou, což nám dovoluje začít s demontáží původních prvků jako jsou vrata, signalizační prvky, oděrné trámce, vázací tyče, úvazné prvky a elektroinstalace. V tomto týdnu zahájíme čištění komory od nánosů a odbourávání poškozených betonových konstrukcí řezným kotoučem,“ říká generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. Oprava plavební komory ve Veselí nad Moravou je součástí komplexních oprav všech plavebních komor, které Povodí Moravy na Baťově kanálu plánuje. Komory byly postaveny ve 30. letech minulého století a v průběhu svého fungování procházely pouze dílčími opravami. Jedná se tak o jeden z nejvýznamnějších projektů, které se na vodní cestě v jeho moderní historii uskutečnily.

Práce spočívají v komplexní opravě všech částí plavebních komor. Budou opraveny poškozené betonové konstrukce, vyměněna vrata, elektroinstalace a ovládací konstrukce, komory získají nové úvazní prvky, signalizační i plavební značení. „Předejdeme tím možným poruchám na zařízení plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba. Opravené plavební komory a nová vyčkávací stání před plavebními komorami, které jsme v nedávné době postavili na většině plavebních komor, splňují všechny nároky a požadavky na bezpečný a plynulý provoz na takto vysoce navštěvované vodní cestě,“ říká Gargulák.

S ohledem na technickou náročnost oprav a zachování plného provozu hlavní plavební sezóny jsou práce na komorách rozděleny a probíhají postupně. Společné náklady na opravu obou plavebních komor ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou jsou 48 mil. korun, přičemž letošní oprava vyjde na 25,5 mil. Kč. Financování je zajištěno z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

V rámci Baťova kanálu je v provozu celkem 13 plavebních komor, jejichž provoz zajišťuje Povodí Moravy. Povodí Moravy je dle zákona číslo 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě správcem vodní cesty Otrokovice – Rohatec (Baťův kanál). V souladu s ustanovením tohoto zákona, provádí Povodí Moravy, závod Střední Morava v Uherském Hradišti v rámci svých povinností práce na vodní cestě, související s provozem, údržbou, obnovou a modernizací dopravně významné využívané vodní cesty. Jednou z hlavních činností na vodní cestě je udržování bezpečného a provozuschopného stavu vodní cesty a zajišťování provozních funkcí všech zařízení sloužících plavebnímu provozu. Jedná se především o udržování plavebních hloubek v celé šířce plavební dráhy, odstraňování překážek z plavební dráhy, opravu břehového opevnění a značení vodní cesty plavebními znaky.

Další informace:

Ing. Jana Kučerová

vedoucí útvaru vnějších vztahů a marketingu

T +420 541 637 317 M+420 702 153 308

publikováno 30. října 2024, 06:57 štítky: Baťův kanál, oprava plavební komory, Veselí nad Moravou, SFDI,